17.8.07

Ingatan Hari Jumaat

Copy paste this from The Kimster's blog (boleh ya bro?)

Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa, "Malaikat Jibrail A.S, Mikail A.S., Israfil A.S. dan Izrail A.S. telah berkata kepadaKu:

"Berkata Jibrail A.S.:"Wahai Rasulullah, barangsiapa yang membaca Selawat ke atasmu tiap-tiap hari sebanyak sepuluh kali, makan akan saya bimbing tangannya dan akan saya bawa dia melintasi Titian Siratul Mustaqiim seperti kilat menyambar.

"Berkata pula Mikail A.S.:"Mereka yang berSelawat ke atas kamu akan aku beri mereka itu minum dari telagamu.

"Berkata pula Israfil A.S.:"Mereka yang berSelawat kepadamu akan aku sujud kepada Allah S.W.T. Dan aku tidak akan mengangkat kepalaku sehingga Allah S.W.T. mengampuni orang itu.

"Malaikat Izrail A.S. pula berkata:"Bagi mereka yang berSelawat ke atasmu, akan aku cabut roh mereka itu dengan selembut-lembutnya seperti aku mencabut roh para Nabi.

"Wallahua'lam.

4 comments:

tokasid said...

Salam mior:

Memang banyak kelebihan selawat.
Antara ganjaran yg telah ALLAH janjikan , bila kita berselawat kpd Nabi s.a.w. sekali ALLAH dan malaikat akan membalas 10 kebaikan kpd kita.

Malah Nabi s.a.w. ada bersabda: Sesiapa yg apabila mendengar nama ku di sebut tetapi tidak berselawat, bukan dari umat ku.

Tapi apa yg kita sering lihat ialah ramai orang Islam yg tidak berselawat bila nama Nabi s.a.w. di sebut. Tak tahu samada tak buat begitu kerana tak tahu atau tak mahu.

TQ for this N3 bro mior. Palagi hari ini Jumaat, memang ada hadith sahih menyarankan kita banyak berselawat pada malam dan hari jumaat.

Mior Azhar said...

salam tok:
The problem is, especially yang menulis nih, is to istiqamah berselawat. InsyaAllah these entry and yours would constantly remind us to berselawat.

Anonymous said...

Mior,
salam this is nisa, came across yr blog when i baca yr comment to kak teh. Small world huh! Interesting blog, seronok tengok anak2 u yang ayu dan manis! My eldest dah 14 and taller than me!!! Btw, i left nst last year, u dah lebih 10 years rupanya ya.....

Ok, stay well, take care.

nisa

Mior Azhar said...

Hi Nisa,
Well well well, long time no see. You kat mana sekarang?

Likewise, my eldest daughter pun dah tinggi than mak dia.
Thanks for visiting.